onsdag 31 augusti 2016

Aaron 2 år och 8 månader

Det var längesedan jag gjorde ett inlägg om Aaron. Vem han är nu och vad han har lärt sig. En liten statusuppdatering med andra ord. Så vi kör ett sånt nu helt enkelt. Passar ju bra för att fira att han är 2 år och 8 månader idag.
sjötorp BLÖJFRITT
Sedan början på semestern kör vi potträning (har delvis följt oh crap) för Aaron och det går helt okej. Vissa dagar funkar riktigt bra och andra är katastrof. Han är i alla fall blöjfri helt utom på natten eftersom vi inte riktigt orkar gå upp och träna det just nu. Han och tre andra barn tillhör de äldsta i gruppen på förskolan nu också så det känns lite extra bra att han är blöjfri av den anledningen också. Vet inte riktigt varför jag tycker det, men skönt är det i alla fall. Är dock lite orolig över hur det ska gå nu när den kallare tiden kommer och vi ska styra upp med många lager kläder. Men men. Många ombyte tror jag är nyckeln. Och en bra tvättmaskin :)

Det är lite märkligt ändå. Det här med potträning. Ofta när vi frågar om han behöver gå på toa får vi ett tydligt nej tillbaka. Fast det har blivit bättre och sedan Kristoffer kom på att han kunde få lyssna på Aarons mage och höra om det finns något kiss där. 
20160805-IMG_2151 SPRÅK
Hans vokabulär växer hela tiden även om han är lite slarvig med uttalet ibland. Han har väldigt tydliga r. Tex bRRRandbilen, bRRRatterier men när han ska säga Ralf (som vår ena granne heter) så blir det Alf. Vi pratar mycket om hur kisset och bajset ska komma i toaletten så att de åker vidare till reningensverket (=nerfrärket låter det ungefär när Aaron säger det). 

Ord och uttryck:
Jag har det redan! (Om saker han gjort någon gång och därför inte ser någon anledning att göra igen. Tex kissa. )
Jag fick låna den! (När han tar något så säger han ibland så här istället för att fråga om han får låna den. Smart ändå.)
Jag gjorde det igår (När jag säger att vi ska borsta tänderna tex))
20160712-IMG_1090 SÖMN
Han sover bra. För det mesta.Ofta mellan 20-07 ungefär. Fast sedan vi tog bort ena sidan på hans säng har det blivit en hel del spring emellanåt, vilket jag och Kristoffer verkligen inte är vana vid. Är ju visserligen ganska mysigt när han ligger i sängen, men när han och Märtha ligger och sparkar och väcker varandra så är det inte lika mysigt så vi försöker se till att han går tillbaka till sin säng om han kommer upp
20160827-IMG_2772 
MAT
Aaron äter riktigt bra just nu. Gör det mesta i alla fall. Både hemma och på förskolan och det är väldigt skönt. Hoppas att det får hålla i sig ett tag till för det gör livet bra mycket enklare. 

Juli 2016 INTRESSEN
Aarons tycker att det är spännande att vara med och bygga förråd och hjälper Kristoffer med det mesta när han ska bygga. Grannen Tuva är annars den som Aaron härmar mest och han älskar att leka med och hos henne och hennes familj. Jag vet inte om han har några typiska pojk/flickintressen och vi försöker få honom att våga prova på många olika lekar. Nu har vi dessutom börjat i simskola för att han ska känna sig säkrare i vattnet och det hoppas jag att han ska gilla. Första gången var i söndags och det tyckte han i alla fall var kul även om vi inte följde instruktörens instruktioner. 

Han har börjat tycka vissa saker är otäcka. Typ när vi tittar på Bamse är det viktigt att jag sitter med och handen. Inland pratar han om troll på rummet så jag får hämta hans bok eller vad det nu är han inte vågar gå och hämta själv. 
20160823-IMG_272020160823-IMG_2703 STOREBROR
Det viktigaste med Aaron just nu är hur han har utvecklats i rollen som storebror. Han är (såklart!) (Hälsar den opartiska mamman) en alldeles superbra storebror. Han älskar att krama Märtha. Säga god morgon till henne och mysa. Han tycker att det är viktigt att hon får vara med och jag hör hur han ekar mina och Kristoffers ord när han försöker trösta henne. Jag försöker faktiskt tänka lite extra på vad jag säger till henne för att det är så tydligt att Aaron gör likadant. Jag blir varm i hjärtat när jag ser hur fin han är mot henne. Och jag längtar efter tiden då de kan börja leka med varandra. Och det gör nog Aaron också. Det bästa jag vet är när de skrattar tillsammans.
20160619-IMG_0075
Han är en så fin liten person. Så försiktig i början och sedan, när han känner sig hemma, någon som vågar ta för sig allt mer. Jag försöker tänka mycket på vad jag har läst i boken "ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" och hoppas att det ska hjälpa honom att känna att han kan vara sig själv. Min älskade lilla skrutt. Tänk vad du gör mig lycklig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!