onsdag 8 juni 2016

En dag i mitt liv

Så här kan en dag se ut när Aaron är på förskolan när allt flyter på. Dvs inte som dagen såg ut igår (när allt var kaos) men som målet är att dagarna ska se ut. Här är visserligen inga BVC-tider eller utflykter till typ affären med. Men ja. Så här kan en dag när jag bara är hemma se ut.

05.30-06.00 Märtha vaknar. Har jag tur sover Aaron lite längre men han är inne i en period av att somna sent och vakna tidigt så det går lite upp och ner med det.
20160602-IMG_9380
20160602-IMG_9382
07.45 jag och Aaron nattar Märtha i vagnen

08.00 Äter frukost med Aaron. Efter det borstar vi tänderna och smörjer oss med solskyddsfaktor. Beroende på hur snabbt Aaron äter kan vi ibland hinna med att läsa någon bok eller bara busa runt. Jag försöker att inte stressa något på morgonen. Det resulterar ibland till att vi leker koja någon minut under bordet istället för att tjata om att vi måste gå och borsta tänderna och sedan blir lite sena till förskolan

08.45 går till förskolan så att vi hinner dit till 09.00. Brukar faktiskt hålla tiden ganska bra för det mesta även om vi ibland kommer några minuter sent.

09.20 kommer hem från förskolan. Grejar med tvätt, disk, trädgård eller något annat som behöver tas om hand om. Har jag tur hinner jag också sitta och njuta av en kopp kaffe. Eller så kan det vara som en dag i förra veckan när jag hann med att göra glass, rabarbetersaft och rabarberkräm medan Märtha sov. Snacka om att känna sig som en riktig superförälder då!
20160507-IMG_869820160606-IMG_9639
10.30 Märtha vaknar. Förhoppningsvis är hon inte vrålhungrig så då "pratar" vi lite med varandra innan hon ska äta.

Så här långt är schemat ganska fast. Efter det blir det lite stökigare med tiderna. Vid 11.30 ska jag äta och typ vid 12.30 behöver Märtha sova igen. Hon brukar dock inte fixa att sova speciellt länge efter dagens första sovpass. På något sätt fortsätter vi ta oss igenom dagen och vid 13.45 går vi för att hämta Aaron på förskolan vid 14.00. På vägen hem försöker jag välja en väg där jag vet att det finns någon spännande grävmaskin (de håller på att bygga om en väg så att den ska bli enkelriktad så det är en del maskiner i omlopp just nu).

14.30-15.00 Är det fika för Aaron. Jag är ganska kass på att hitta på spännade saker att äta men oftast är det frukt, yoghurt eller macka. Jag har blivit lite nojig att han för för mycket sött nu när jag är hemma och fantasin tryter. Efter de här varma dagarna har det också blivit mycket söta saker bara för att jag ska kunna lura i honom vätska. Mycket lättare att få honom att dricka saft eller drickyoghurt istället för vatten. I vanliga fall dricker han alltid vatten men han verkar inte riktigt orka det i värmen. Lite knäppt.

16.30 är det dags för mig att sätta igång med maten. Förhoppningsvis dröjer det inte för länge innan Kristoffer kommer hem för...
Stefan 60år
...17.30-18.00 någon gång är det nämligen dags för kvällsmat

Framåt 19.00-tiden börjar vi försöka varva ner med Aaron. Vi läser ett gäng böcker, dricker välling och sjunger för honom.
20160529-IMG_9332
20160606-IMG_9565
Omkring 21.00-tiden somnar Märtha för natten och förhoppningsvis kan jag lägga ner henne i nestet mellan 21.30-22.00.

Mellan 22.00-23.00 ungefär har jag lite egentid och sedan stupar jag i säng innan nattamningspassen tar vid. Jag ammar Märtha med 2-4 h mellanrum men tittar inte så noga på klockan så vet inte riktigt när och hur länge vi brukar hålla på. Men ja. Så här kan i alla fall en aldeles vanlig och ganska ointressant dag se ut.
Stefan 60år


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!