onsdag 8 juni 2016

Karriärslistan

Jag vet inte om jag jinxaded det genom att skriva om hur en perfekt dag ska se ut. Men än så länge har vi bara haft skitdagar sedan jag skrev om hur jag önskar att det vore. Jaja. Jag vet ju att allt är faser men det är fortfarande ganska tungt nu när jag är mitt uppe i det. Fick ett litet bryr igår så då packade vi ihop oss och tog en tur till havet för att ladda batterierna (eller bratterierna som Aaron säger). Men mer om det en annan gång. Nu kommer en lista. 


Elsa hade nämligen en så himla fin lista. Så jag snor den rakt av. För vem gillar inte listor liksom?

Vad ville du bli när du var liten?
Vetrenär så klart!

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Jag började nog förstå att jag inte skulle bli veterinär eftersom mina betyg inte var tillräckligt bra och jag inte orkade försöka få upp dem. Sedan praoade jag hos en veterinär och insåg att jag var lite för mycket av en känsloperson för att klara av att avliva djur. Så då började jag fundera på industridesigner. Fast jag förstod inte riktigt var det innebar. Sedan bubblade författare upp till den starkast lysande stjärnan i samband med att jag läste Harry Potter. Men jag visste fortfarande inte vad jag ville när det blev dags att söka till gymnasiet. Men jag har alltid haft ett stort intresse för naturen så då lät den utbildningen som jag valde bra. 

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Nja. Jag gick Samhäll-Miljö. Vilket var en blandning mellan samhälle och natur men med miljökurser också. 

Vad hade du för betyg? 
VG och MVG i de flesta ämnen. 

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bäst var typ kemi, biologi, naturkunskap. Sämst idrott (och religion tror jag). Men på högstadiet så var det bara tråkiga bollsporter så det var ju liksom inte roligt. Bättre på gymnasiet när vi fick springa och testa på nya saker (typ spinning oh boxning) men fortfarande ganska trist. (Låg och mellanstadieidrotten var dock svinkul tyckte jag. Spökboll, brännboll, friidrott, löpning och bara leka runt. Fantastiskt!) 

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Jepp. Till Civilinjengör Väg och Vattenbyggnad med inrikting vatten och miljö. Det var förövrigt då jag insåg hur sjuuuuk lätt jag hade haft det tidigare i livet. Matten på Chalmers var bra mycket svårare än vad jag var förberedd på. 

Vilket var ditt allra första jobb?
Mitt nuvarande jobb som projektör/miljökonsult räknar jag som mitt första riktiga jobb. 

Vad har du mer haft för yrken?
Städare på Hotel Tylösand, Byggstädare, kassapersonal i den skolans mataffären, och så har jag sommarjobbat på dåvarande Vägverket och ett av Göteborgs vattenreningsverk

När hamnade du i den banan du är i idag?
Jag var ihop med en kille som pluggade på Chalmers. Så jag kollade igenom utbildningarna, hittade en jag gillade och sedan sökte jag in. 

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Det har jag fortfarande inte gjort tänker jag ibland. Men jag älskade att komma till högskolan. Plötsligt fick jag träffa likasinnade. Jag älskar akademin och att det finns regelverk att följa. Så på det sättet är jag nog ändå en ganska typisk ingenjör. 

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag är bra på att skapa ett sunt arbetsklimat. Jag är mån om att mina kollegor ska trivas. Både med uppgifterna men också med tempot och 
med hur vi behandlar varandra. Inget jobb är värt att bränna ut sig för. Och med tanke på att vi spenderar så otroligt stor del av våra liv på jobbet så vore det ju fan om vi inte skulle må bra där. 

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Jag tror att jag är lite för ärlig. Att jag ibland är väl snabb på att erkänna mina tillkortakommanden. Sedan är jag en ganska impulsiv person som säger vad jag tänker direkt utan att tänka igenom det ordentligt först. 

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?
Gud vad svårt. Ingen aning faktiskt. Jag är ofta stolt över många småsaker men svårt att lista något större...

Vad går ditt jobb ut på mest?
Skriva rapporter och CADa tror jag. 

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Klimatförändringar

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Det här tror jag att jag svarat på tidigare, men jag säger försäkringsansvarig idag tror jag. 

Vad gör du om fem år?
Då jobbar jag med klimatrelaterad frågor i något spännande land som jag aldrig hört talas om. Eller nja. Kanske inte med två små barn. Hrm. Jag får suga på den karamellen lite. Menoavsett hoppas jag att jag är en person som folk litar på och gärna ringer för att dryfta kniviga spörsmål med. 

Vad gör du när du är 60 år?
Börjar varva ner. Jobbar kanske 50% eftersom jag tycker att jag tjänst tillräckligt med pengar. 

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Nobelpristagare
Författare
Expert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!