fredag 3 juni 2016

Tvättnötter

Jag är ju med i facebookgrupp som heter Vetenskap och Folkbildning. Otroligt spännande och givande. Inspirerad av saker som skrivs där tänkte jag därför införa en ny kategori här på bloggen. Vi får väl se om jag lyckas uppdatera den, men jag har i alla fall en massa roliga ämnen på lager ska ni veta.

Först ut. Tvättnötter.

När jag först hörde talas om det så tyckte jag det lät superbra. Slippa att massa kemikalier transporteras vidare till vattenreningsverken, slippa kläder som luktar tvättmedel (det värsta jag vet!) och ändå få rena kläder. Detta visade sig dock vara för bra för att vara sant. Tvättnötter fungerar nämligen inte. Alltså inte alls. De fungerar faktiskt sämre än att bara tvätta med vanligt vatten i alla fall om vi ska tro Råd och Röns utmärkta genomgång. Och det ska vi ju.

Happ. Jaja. Tur att det finns vanligt tvättmedel som inte luktar något, som är inte bara är genom-ond mot naturen och som ändå gör kläderna rena. Jag funderar på om jag ska börja testa att tvätt med ättika också. Får väl bara undersöka först hur bra det är egentligen innan jag vågar tro på det. To be continued...

Lägger upp bild på vår lilla badtjej eftersom inlägget är på temat tvätt i alla fall. Och hon är ju helt klart en söt nöt att titta på :)
20160531-IMG_934120160531-IMG_9348

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!