lördag 7 maj 2016

Värmebölja med småbarn

Jag har längtat mycket efter sommaren. Längtar efter att kunna gå ut genom dörren bara efter att ha tagit på mig och Aaron ett par skor. De senaste dagarna värmebölja har dock påmint mig om en av de två dåliga sakerna med sommaren (det andra är insekter om någon undrar). För den som har små barn kan det nämligen vara ett rent helvete att leta skugga och kyla. (När Aaron var liten och vi bodde i stan med endast fönster i söderläge gick det så långt att vi åkte ut till våra kompisar här i Alafors och bodde i deras svala källare.)

Så här är situationen just nu:
- Aaron, Kristoffer och jag(!) har fått sol-/värmeeksem. Vi är röda och det kliar. Eller alltså. Vi tror att det är eksem i alla fall...
- Aaron behöver smörjas hela tiden.
- Aaron vägrar ha på sig solhatt. Keps och glasögon kan han tack och lov ha men det är ju inte lika bra skydd. 
- Aaron behöver dricka men vill inte ha så vi försöker locka med saft och frukt och glass iatället. Går sådär. 
- Märtha kan inte sova och blir jättevarm i vagnen. Tror det hänger ihop med att hon tidigare varit inpackad i overall, mössa nerdragen över ögonen och tjocka filtar på kroppen och då inte kunnat röra sig så mycket. Nu ska hon istället anpassa sig till att ligga halvnaken med en tunn filt. Det innebär att istället för att själv vara ute i solen och njuta har jag varit förpassad inne med bärselen på magen så att hon inte ska bli helt sjövild och tokvarm. 

Men det är ändå skönt med värmen så jag ska försöka att inte klaga. Är ju egentligen bara en ny situation som vi behöver anpassa oss till. Och igår satt vi tex ute och åt kvällsmat. Med solbrillor och utan att frysa det minsta lilla. Snacka lyxigt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!