söndag 24 april 2016

Fina saker Aaron gör

Äsch hörni. Nu räcker det. Det är dags att leva lite mer efter måttot fake it til you make it. Och inte hålla kvar vid alla negativa tankar. Att helt enkelt bli bättre på att ta vara på de fina stunderna. Jag menar inte jag jag ska försöka förtrycka sådant som känns tungt men jag vill faktiskt inte låta det ta upp så mycket mer av min tid. Mer fokus på sådant som är fint. Så därför ger jag er nu något som gör mig glad. Nämligen Aarons språk.
20160421-IMG_8202
Tio meningar som Aaron använder ofta: 
1 Gör du mamma?
2 Nej, vill inte! (Bestämd och gärna halvskrikandes)
3 Morgon syster (sagt med sin "mys-röst")
4 Mamma, jag måste panga/banka/hoppa/ (sagt med allvarlig röst)
5 Ha ha, jag sov inte (när han låtsas sova räv)
6 Mamma, hjälpa mig
7 Titta TV/film/kanin/grävskopan osv...
8 Hutton gubbar mamma/pappa/Aaron (betyder "för sjutton gubbar" och när han säger det låtsas han vara arg som Alfons pappa och hötter med pekfingret)
9 Mamma, leka mig
10 Mamma, jag bära syster sele (när jag eller Kristoffer bär Märtha i selen och Aaron också vill. Då hämtar vi Nanna eller dockan i stället och knyter fast med en filt så att han också får bära)
20160419-IMG_8172
Tio ord som Aaron använder ofta: 
1 Falsons Sover = Alfons Åberg
2 Sask = sax
3 Kesp = kex alt keps
4 Höffelen = hörselskydd
5 Kockolan = förskolan
6 Ponsana = kompisarna
7 Fån= telefon
8 Nicke Fiken = Nicke Nyfike
9 Tydliga "r" på tex tRakton (=traktorn), bRinder (=brinner), gRäv (=räv)
10 Bakokar = Bobby car
20160409-IMG_7885
Andra fina saker med Aaron är: 
- när vi sjunger "fem små apor" och Aaron bara vill sjunga med när det är dags att sjunga "inga apor sängen vara" vilket han sjunger/säger med rynkad panna och hötter med sitt pekfinger
- efter han har tvättat händerna och ska torka av dem på handduken. Det är liksom något så rörande fint med en tvååring som torkar sig om händerna och munnen med snabba stora rörelser
- när jag sitter och ammar Märtha och Aaron tar upp sin docka, drar upp sin tröja och också ska amma.
- när han leker själv och sjunger något eller pratar och jag får lyssna till vad som händer i hans stora lilla värld. En värld där polisen blir arg om mamma kör bilen så det är bäst att Aaron kör den. En värld där det liksom inte tycks finnas några gränser.
- när han pussar sin lillasyster god natt eller god morgon. Mig eller Kristoffer är han ibland lite tveksam till men aldrig till henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!