fredag 5 februari 2016

Om mail som aldrig borde skickas...

Jag brukar sällan skriva något om mitt jobb. Dels eftersom bloggen hör min fritid till men också för att det inte är så intressant att skriva om. Men nu tänkte jag göra ett undantag. Ni vet det där scenariot som gärna förekommer i filmer med folk som säger precis vad de verkligen tycker om sin chef eller arbetsplats när de säger upp sig/får sparken. Och många som vantrivs har säkert drömt om att få sjunga ut så jag kan förstå varför det ser effektfullt ut. Well, vi hade en mycket bitter person (från ett annat kontor) som valde att sjunga ut i förra veckan när hen slutade. Hen skickade ut ett mail till ALLA anställda på mitt företag i hela Sverige. Mailet var dessutom rakt igenom sarkastiskt skrivet vilket inte alls framgick vid första anblick. I vanliga fall är min arbetsplats tacksamt förskonad från skvaller (en av de saker jag älskar med mitt kontor) så det var lite av en sensation att gå från noll till hundra bara sådär.

Anyways. Jag tänkte nu dela med mig av lite tips till dig som funderar på att skriva ett bittert mail i samband med att du slutar. Eller ja. Till dig som funderar på att skicka ut ett bittert brev över huvud taget kanske.
  1. Gör det inte!
  2. Nej, alltså på riktigt, gör det inte. Det är en skitdålig idé.
  3. Om du känner att du absolut måste skicka ut ett mail. Skriv det till ledningen. Inte till ALLA på hela företaget. 
  4. Försök inte vara sarkastisk. Det funkar inte. Väldigt få personer lyckas med det. Det är nästan alltid en dålig idé över huvud taget att försöka vara ironisk i text såvida inte både sändaren och mottagaren är väl förtrogna med varandra.
  5. Dra inte in en massa andra människor i din skit. Och ljug för allt i världen om deras känslor. Sanningen kommer snart komma fram och då kommer du framstå som ett ännu större rövhål.
Så, för att sammanfatta Linas tips för att skicka ut bittra mail: Gör det inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!