lördag 1 augusti 2015

Böcker böcker böcker

Jag har inte haft någon större framgång med mina böcker i sommar. I alla fall i den utsträckningen att jag inte har fastnat för någon av dem. 

Jag jobbade mig snabbt igenom Bonjour Tristesse (eftersom den är mer som en novell än en bok) men trots att den var välskriven och (tycker jag) stiligt översatt så lämnade den mig ganska oberörd faktiskt. 

Nu har jag precis läst klart den gigantiska tegelstenen Steglitsan. Jag älskade den ungefär de första 190 sidorna och resterande 800-eller-vad-det-nu-är tog jag mig pliktskyldigt igenom. Den hade några ljusningar emellanåt vilket gjorde att jag orkade fortsätta men åh. Jag önskar verkligen att jag kunde säga att jag älskade den. Men det gjorde jag helt enkelt inte. Fast det var en helt okej bok. Jag kanske bara hade lite för höga förväntningar på den. 

Jag har börjar fundera på om jag är extremt kräsen eller bara dålig på att läsa böcker och om det är därför de tre senaste böckerna jag läst inre fallit mig i smaken. Jag kanske kräver för mycket. Jag vill ha lite av allt. Jag vill ha både skratt och tårar. Jag vill bli berörd. Jag vill transporteras bort till en annan värld och förlora mig helt i den. Och eftersom det är så sällan jag läser böcker nu för tiden så har jag kanske lite orimligt höga krav på dem. Jag vill liksom veta att de där timmarna jag lägger på att läsa ska ge mig något tillbaka. 

Jag skrev ju tidigare att jag skulle börja på Utvandrarna nu men jag vågar inte. Den är svinlång och jag är rädd att jag inte ska gilla den. Därför blandar jag upp min lista med något lite mer lättsamt i form av "Britt-Marie var här" av Fredrik Backman. Jag läste "Min mormor hälsar och säger förlåt" förra sommaren och gillade den då jag tänker att det här nog kan vara en bra bok att mellanlanda i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!