måndag 15 september 2014

Tell me why I don't like Mondays

Idag känner jag mig rätt förbannad. 

Jag är förbannad på att nästan 13% av de som röstade valde att rösta på SD. Att alla de där personerna tycker att minskad invandring är viktigare miljö, jämlikhet, solidaritet, kunskap och förståelse. Att de på riktigt tror att minskad invandring på något magiskt sätt skulle lösa alla våra andra samhällsproblem. 

Jag är förbannad på att den sittande regeringen (M speciellt) inte kunnat mota bort rasisterna. Och att de under sina åtta år vid makten inte gjort mer. Visst vi har klarat ekonomin bättre än de flesta andra länder men det är liksom inte tillräckligt för mig. Pengar hamnar nämligen ganska långt ner på min lista över vad som är viktigt inom politiken. Och hur kan Reinfeldt (som jag faktiskt tycker har varit en otroligt bra stadsminister trots att jag inte röstar på M) misslyckats så fatalt med att något till sina väljare?

Jag är förbannad på att S inte lyckats hitta en bättre statsministerkandidat. Jag menar hur jävla svårt kan det vara för Sveriges största parti att skaka fram någon med liiiite mer ERFARENHET och karisma?

Jag är så innerligt trött och förbannad på att högersidan bara radar upp exempel efter exempel på hur fantastiskt bra den svenska ekonomin går men samtidigt verkar helt blind för allt som INTE har så värst mycket med ekonomin att göra (som typ hur klasskillnaderna ökar, kunskapsnivån sjunker, rasismen breder ut sig och miljöskyddet inskränks). Att de lånar SDs retorik och pratar om S, V och MP som vänsterextremister. 
Och sedan har vi vänstersidan i andra änden som ömsom pekar ut alla brister som de tycker att högersidan åstadkommit och ömsom varnar för rasismen. Men ingen GÖR ju någonting! Istället för att med gemensamma krafter försöka komma till botten med hur i hela helvete ett så förhållandevis välbärgat, jämställt och öppet land som Sverige på bara några ynka år låtit ett litet missnöjesparti bli Sveriges tredje största. Ett parti som hotar och ljuger. Ett parti med fler skandaler än jag kan hålla ordning på. Ett parti som bara växer och växer trots allt ljug, hot, skandaler och lägliga minnesluckor. 

Nä fy fan för årets val. En genomrutten vinnare men mest bara en jäkla massa förlorare. 

Edit: Vad i helv... Såg precis resultatet i den rådgivande folkomröstningen om trängselskatt. Hur fan tänker Göteborg?! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!