måndag 24 mars 2014

Somna om

När det gäller sömn, mat och bebisar finns det väl ungefär lika många teorier om hur du som förälder ska göra som det finns bebisar. Jag tycker mycket som står skrivet känns rätt korkat och försöker hellre följa Aarons rytm. Men. Eftersom Aaron börjar bli ganska stor nu och fortfarande vaknar och ammar varannan timme från typ kl 02.00 och jag märker att han somnar nästan direkt de gångerna så inser jag ju att han faktiskt inte är hungrig ("accidental parenting" kallar för övrigt boken jag läser om sovtekniker om det här fenomenet). Han har bara, precis som sin mor, lite problem med att somna om när han har vaknat. I söndags kväll började vi därför följa en metod som går ut på att få barnet att äta ofta ("tanking up") på kvällen för att på så sätt kunna utesluta att barnet är hungrig vissa gånger när den vaknar. Jag gillar inte att metoden förespråkar att jag behöver väcka Aaron för att amma men tycker ändå att det är värt att testa några dagar om vi så småningom kan lyckas förskjuta hans första och enda långsovarpass från 20-02 till 22-04. Jaja vi får väl se hur det ska gå. Egentligen tycker jag att min oförmåga att somna om är värre än Aarons sovmönster men den känns jobbigare att hantera. Jag är ju liksom redan körd känns det som. (Bevis för det: Jag ligger vaken och skriver blogginlägg istället för att köra något yogamantra och satsa på att somna om...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!