onsdag 25 maj 2016

”Akta dig för vackra meningar”

Jag när sedan flera flera år en dröm om att få skriva. Om att skriva proffesionellt. Om att måla med ord och trollbinda andra. Om att få öppna ögonen för en helt ny värld där andra spelregler gäller. Jag skulle inte vilja påstå att jag ens är i närheten av det. Ibland tar jag upp pennan (nej verkligen inte så klart - mobilen är det enda som funkar praktiskt nuförtiden) men självförtroendet sviker. Jag hittar liksom inte min egen röst. Jag verkar heller inte kunna få ner mina tankar i skrift tillräckligt snabbt. De formas och formas om innan jag ens hinner formulera en mening. Och börjar jag skriva så känns det inte som att jag hittar rätt ord. Det känns konstlat och platt. 

Tidigare när jag skrev på datorn var det viktigt för mig med layouten. Att liksom kunna visualisera hur min historia skulle se ut om jag någon dag fick den i tryck. Jag kunde ägna lång tid åt typsnitt och kanske leta efter någon dekoration som skulle få sidorna att sticka ut, snarare än åt att faktiskt skriva. Knäppt. 

Men idag läste jag en fin sak som Horace Engdahl sagt - "Man ska akta sig för att skriva vackra meningar." Med vilket han menar att du ska försöka skriva ärligt. Ibland är inte språket det viktiga utan historien du vill förmedla. 

"Det sanna och ärliga syftet med en deckare är till exempel att bereda läsaren spänning, fastslår han. Konstnärligheten kan ligga i förmågan att konstruera ovanliga intriger, att övertygande skildra våld eller att skriva dialog på ett levande sätt. Men språket i en deckare är i första hand ett transportmedel." (Tidningen Skriva, 3/5-16)

Det här gav mig hopp. För det han säger är ju att jag inte behöver tänka på exakt hur min meningsbyggnad ser ut. Jag ska inte samla poäng genom att slänga mig med svåra synonymer. Jag ska bara vara ärlig och försöka berätta min historia. 


Det ska jag ta fasta lite mer på hädanefter. För trots att jag bara sitter och pillar på en fjuttig liten mobilskärm så kanske jag, med lite träning och mycket tålamod, kan hitta just min röst. Och förhoppningsvis kan det bli en röst som någon annan skulle vilja lyssna på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!