onsdag 7 oktober 2015

Klimatforskning?

Jag skulle vilja hålla på mer med klimatforskning. Och med mer menar jag att jag skulle vilja hålla på med i alla fall en liten gnutta klimatforskning. För tillfället är det enda forskningsrelaterade som har med klimatet att göra att jag då och då googlar istider...

Men var ska jag börja liksom? Jag sökte "forskning klimat Göteborg" och hamnade på GUs geovetarcentrum. Men jag är inte redo att plötsligt säga upp mig från mitt jobb och börja en femårig-eller-vad-det-nu-kan-vara obskyr utbildning som leder till ytterligare fem års forskningsrjänst i Antarktis. Och tanken på att ägna låååånga kvällar åt riktigt svåra studier samtidigt som jag ska ta hand om ett- (snart två) små barn är sådär lockande måste jag erkänna. Men samtidigt så vill jag liksom få in det i mitt liv. För varje gång jag läser eller lyssnar på något om IPCC, Johan Rockström, Musikhjälpens inriktning 2015, eller något annat som rör klimatet känner jag hur pulsen stiger lite. Jag tycker att klimatet är spännande. Svårt men spännande. 

Så. Hur ska en gravid 30årig småbarnsmorsa med bra jobb kunna ägna sig åt en gnutta mer klimatforskning? Det är alltså frågan. Den som har svaren är välkommen att höra av sig. I'm all ears

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!