onsdag 23 september 2015

v.18+0

Okej, det känns som att det börjar bli dags att ägna den här graviditeten lite mer uppmärksamhet nu. Förra gången var jag mycket noga med att fota magen varje vecka med förhoppningen om att göra någon form av bildspel. Det där sistnämnda har tyvärr inte hänt än, men oavsett så känner jag att den där lilla filuren i magen behöver ägnas lite uppmärksamhet. Så jag kastar mig in i det direkt. Här kommer den bästa bilden på magen som jag lyckats ta. Inte så vidare lyckad men jag får fortsätta öva tänker jag.
v18 (17+6)
Så. Vad händer egentligen? Well. Jag är i v.19 (18+0) idag och börjar äntligen må ganska bra. Från v.9 (a.k.a gravidveckan från helvetet) och fram till typ v.16 har jag mått ganska skitdåligt faktiskt och sommaren var långt ifrån angenäm även om jag visserligen var lite tacksam över att det inte var så varmt eftersom jag mådde som sämst de dagarna när det var varmt. Jag har mått lite konstant småilla hela tiden även om jag inte har kräkts så där värst mycket. De gånger jag kräkts har varit på kvällen om jag ätit för mycket eller om jag inte lyckats äta tillräckligt snabbt på morgonen.

I fredags var vi på RUL och allt såg bra ut. Vi hade bestämt oss för att inte fråga om barnmorskan kunde se vilket kön bebisen har eftersom vi inte tyckte att det gav oss någonting alls förra gången. Det blev varken lättare att knyta an eller att komma på namn så därför känns det ganska meningslöst att ta reda på det den här gången. Dessutom irriterade jag mig ganska mycket på folk som höll på att köna bebisen sist. T.ex. en kollega som, när hen fick reda på att vi väntade en pojke, sa "pojkar är värst". Kul. Verkligen. Nej tack, det vill jag inte ha igen.

Jag skriver graviddagbok den här gången också (en helt privat alltså, som jag inte tänker dela med mig av, sorry) och det är häftigt att jämföra allt som sker i kroppen och alla tankar nu och då. Jag har ju liksom egentligen bara det att gå på känns det som. Så småningom har jag tänkt börja läsa lite böcker på ämnet graviditet/förlossning/förberedelser men tills vidare har jag i alla fall börjat lyssna på den fantastiska förlossningspodden (verkligen jättebra pod som finns på iTunes - hett tips).

Så. Ja, men det räcker väl så som ett första ordentligt graviditetsinlägg? Jag har ju inte ens kommit halvvägs så det finns många veckor kvar att avhandla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!