fredag 10 juli 2015

Folk utan trafikvett

Okej. Nu måste jag få ondgöra mig lite över saker och ting. Eller nej. Inte saker och ting. Trafikvett närmare bestämt. Eller avsaknaden av det. Alltså Sverige. Vad fan har hänt?! Jag vet hur jag hatade avsaknaden av trafikvett när vi var USA. Folk som körde om på insidan. Lastbilar som körde om en lång lastbilskaravan med 14 lastbilar och bilar. Folk som inte blinkar och Gud vet vad. Jag tänkte då att oj vad skönt det ska bli att komma hem för där har folk lärt sig hur de ska köra. Men nej. 

Så här
- Bilen har blinkers - använd dem!
- Håll rätt hastighet. 
- Håll avstånd. 
- Om du kör med släp får du inte köra i 130km/h. Du bara får inte. Det spelar ingen roll om släpet råkar vara tomt.
- Om du ska köra om. Gör det då på rätt sida.  
- När du har kört om - gå tillbaka in i körfältet igen. Blir du påkommen med att ligga och köra i fel fil kostar det dessutom omkring 1200 spänn. Så om inte säkerheten är ett tilltäckt viktigt argument så kanske plånboken kan övertala dig. 
- Om du märker att det verkar bli en snabb köbildning. Varna då. Det finns en knapp med en varningstriangel i bilen - tryck på den.

Puh. Så. Nu ska jag andas i fyrkant och räkna baklänges från hundra. När jag lugnat ner mig kanske inte Sverige är lika illa trafikmässigt som USA. Kanske. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!