tisdag 24 mars 2015

Sovrummet

Ja, det här med att blogga om vårt hem går ju inte direkt med ett rasande tempo... (Men den som väntar på något gott!) Jaja. Vi går i alla fall över till sovrummet nu. Mitt och Kristoffers gröna sköna rum. Målat med i samma kulör som tant johannas gröna.
20150221-IMG_9455
Sovrummet ligger längst bort från entrén, i den gamla delen av huset. (Det ursprungliga huset byggdes 1959 och sedan byggdes det ut och renoverades från 2007.) Två dubbeldörrar i icke-perfekt skick, omgärdade av vår "platsbyggda" bokhylla, utgör entrén till rummet.
Sovrummet
I fönstret står bland annat en trendig liten elefantöra-växt som vi fått av vår kompis Marika. De ska tydligen vara jättestora att ta hand om men eftersom jag inte visste det när vi fick den så frodas och trivs den väldigt bra :) Kuddarna i sängen byts ut lite emellanåt när jag tror att jag fått inspiration från något och kommit på en mycket bättre lösning än tidigare. Känns långt från optimalt än så länge. Men snart så!
Sovrummet
Mitt emot sängen står en stor hög möbel från IKEA och ovanpå den är det tänkt att vi ska skapa någon form av stilleben som det så fint heter. Det är märkligt hur tomt och icke-stilleben-aktigt det ser ut på bild när jag i verkligheten tycker att det känns ganska lagom mycket. (FYI - jag inser nu när jag skriver att jag är väldigt glad att jag tog mig tid att knäppa lite bilder idag när jag ändå är hemma och är sjuk. Jag tycker att jag har fått en mycket bättre överblick av vad jag skulle vilja göra med sovrummet för att det ska bli mer ombonat och härligt. Det här med inredning är verkligen något som jag tycker är mycket svårare i verkligheten än när jag bara samlar på mig hundratals inspirationsbilder på Pinterest...)
Sovrummet
Det ser fortfarande en aning kalt ut på väggarna och vi filurar på vad vi skulle kunna ha för natthusbord och lampor som är lite festligare än dem vi har för tillfället. Tycker de känns mörka och klumpiga för rummet. Jag vill att det ska kännas så där härligt "ljust och fräscht" men ändå inte bara vitt. Så himla svårt. Det är många små saker som ska fixas för att rummet ska bli mer klart. T.ex:
  • Jag skulle vilja hitta en bra matta eftersom jag tycker att det blir mindre dammtussar när det finns en matta som kan samla upp sånt.
  • Vi vill byta ut dubbeldörren till en som öppnas ut från rummet så att vi kan få in en avlång nätt byrå för mer förvaring.
  • Tavlor ska upp på väggarna.
  • De perfekt vita/offwhite-vita/naturfärgade linnegardinerna ska inhandlas och sättas upp.
Nu låter det kanske som att sovrummet är långt i från klart men faktum är att det ändå känns färdigt. Och det är alldeles perfekt vilsamt. Precis som ett sovrum ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!