lördag 26 april 2014

Trädgårds- och kompostdrömmar

Det är märkligt vilka saker jag plötsligt kan känna att jag längtar efter och som i sin tur triggar någon annan längtan. Häromdagen när jag stod och skulle ta ut soparna t.ex. kände jag hur det liksom nästan pirrade till i hela kroppen när jag tänkte på att jag kommer kunna ha en alldeles egen kompost när vi får tag i ett hus. (Jag tvivlar på att Kristoffer känner samma entusiasm kring detta så det är därför jag skriver "jag" i stället för vi.) Det känns så fint att tänka på att vårt framtida mat- och trädgårdsavfall kommer bli näringsrik mull som kan användas i  de frodiga grönsaksland jag ser framför mig. Jag längtar verkligen som en tok efter en egen trädgård. Men inte efter en trädgård med massa blommor och prydnadsväxter. Nej. Det ska framförallt vara en "matig" trädgård hoppas jag. För något år sedan började jag till och med på en lång lista med vilka grönsaker, bärbuskar, fruktträd osv som jag skulle vilja ha. Jag kan eventuellt även ha påbörjat på ett excelldokument om det. Eventuellt alltså...

Här är några av alla växer jag vill fylla trädgården med
  • Jordgubbar, smultron, blåbär, hallon, björnbär
  • Olika sallader t.ex. ruccola, isberg, manchete, 
  • Rödbetor, moröter, sockerärtor, potatis, grönkål, tomater, zuccini, slingerkrasse
  • Purjolök, vitlök, rödlök, gullök
  • Citronmeliss, gräslök, persilja, dill, rosmarin, timjan, basilika, oregano
  • Pioner, Magnolia, Japanska körsbärsträd, Ekträd (för att att vi heter Ekholm)
Helt vill jag ju tro att jag är en fullärd trädgårdsmästare direkt när jag sätter spaden i jorden. Men jag inser ju att även om min mammas morfar var trädgårdsmästare så är det knappast en kunskap som ärvs. Det kommer säkert bli en hel del misslyckanden och om jag mot förmodan kommer lyckas felfritt så kommer det komma in en mindre flock rådjur och äta upp allt. Alternativt kommer jag känna att jag totalt har underskattat hur tråkigt jag tycker det är att rensa ogräs. Typ så. Men det gör inte så mycket.

Bilder från mitt pinterestkonto





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!