tisdag 22 april 2014

Påskhelgen som gick

Vilken fantastiskt fin påskhelg vi har haft. Kristoffer har passat på att vara lite långledig så på skärtorsdagen stuvade vi in oss själva och en jäkla massa prylar och begav oss in i de småländska skogarna. Aaron klarade av bilresan exemplariskt och det var verkligen en fantastiskt lättnad. Vi behövde bara göra ett stopp för att amma och ett annat för att tanka. Så himla skönt.
Påskhelg i Sjötorp
Det har blivit promenader på slingriga grusvägar, bebismys med Aarons farmor, farfar, faster Josse och kusin Nico. Och en massa god mat förstås. Jag valde tydligen att förtränga att jag ammar och sprang omkring i linne en stund, med två ömmande bröst till följd. Tur för mig att det aldrig bröt ut till riktig mjölkstockning. Dagen efter var det bara för mig att ta på mig ungefär alla kläder jag hade tagit med och jag gick sålunda och svettades i ullkofta i sommarvärmen...
Påskhelg i SjötorpPåskhelg i SjötorpPåskhelg i Sjötorp
Det blev inte så mycket traditionell påskmat men däremot blev det en kinesisk/japansk afton med hemmagjorda dumplings och hemmagjord sushi. Tyvärr misslyckades vi totalt med riset, men det syns ju inte på bild i alla fall - så snyggt blev det åtminstone.
Påskhelg i Sjötorp
En ny sak som uppstod till följd av det vackra vädret var dock frågan om solskyddsfaktor till Aaron. Efter att ha kollat information från både Apoteket och 1177 kände jag mig dock som en riktigt risig förälder. Så här står det nämligen på 1177:
Spädbarn, det vill säga barn under ett år, har nästan inget skydd alls mot solens strålar och ska helst inte utsättas för direkt solljus. Ett barn under sex månader skyddar man mot solen genom att klä barnet i heltäckande tunna kläder och solhatt samt att alltid hålla barnet i skugga eller genom att vara inomhus när solen är som starkast mellan klockan 11 och 15. Det är viktigt att se till att det inte blir för varmt i vagnen. Ofta är det bättre att låta barnet ligga på en filt på marken, i skuggan av ett träd eller ett parasoll.

Vi har både vistats i solen och gjort så när solen varit som starkast. Nä Aaron har visserligen inte direkt varit naken (heltäckande kläder och keps) men vi har varken solhatt eller ett lämpligt parasoll till honom. Usch och fy. Tur att jag vet bättre nu. Måste också passa på att försöka hitta en bra solskyddsfaktor till honom till sommaren också. Utan massa gifter och annan skit.

Kristoffer tycker att jag är en aning överbeskyddande och det stämmer nog när det gäller det mesta som rör Aaron. Men just när det gäller solskydd så håller jag inte med honom. Det går helt enkelt inte att vara för överbeskyddande för så små bebisar.
Påskhelg i SjötorpPåskhelg i Sjötorp
Påskhelg i Sjötorp
På vägen hem till Göteborg passade vi dessutom på att göra en blixvisit hos Kristoffers ena syster och det nyaste lilla kusintillskottet. På tok för kort tid men härligt att få beundra deras lilla skatt, äta lite och busa med de större barnen.


2 kommentarer:

  1. Hej,
    Hör kan du läsa om olika ekoskydd. http://www.naturligtsnygg.se/category/solskydd/
    Kan också tipsa om att din kollega med sytalang kan sy solhattar!
    /Frida

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Ska definitivt kolla med henne. Och tack för ditt utförliga mail. Alltid så skönt att kunna fråga någon som jag vet tycker ganska likt som jag själv gör och som har gått igenom ungefär samma sak för inte så länge sedan. Kram Lina

    SvaraRadera

Varsågod - skriv några peppande ord!