torsdag 5 december 2013

Tidig årssammanfattning

I väntan på att det ska komma en skoj lucka att öppna bjuder jag på en tidig årssammanfattning à la UnderbaraClara. Passande nog slänger jag in det här inlägget på en torsdag också så att jag kan tagga det som ett tbt-inlägg :) Märkte efter ett tag att det mesta handlar om graviditeten men jag antar att det blir ganska naturligt eftersom det ändå har upptagit nio månader av det här året...

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Blev gravid (ja, ni ser, det börjar redan här!). Gick min första golfrunda. Och mjölkade kor! Ko-losalt skoj ;)
San Francisco
Genomdrev du någon stor förändring?
Nä, det gjorde jag nog faktiskt inte.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja en hel drös. Och ännu fler går i väntans tider vilket är fantastiskt kul. (Här är hela fyra stycken av våra vänner som också har svällande magar)
Kristoffers disputation
Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? 
14 april. Dagen då jag tog ett graviditetstest och det visade positivt. Sjuk känsla. Och 6 juni - dagen då vi kom hem till Sverige.

Dog någon som stod dig nära? 
Nej inte riktigt. Däremot förlorade av att Kristoffers nära vänner sin flickvän. Vi gick på begravningen och kyrkan var fylld till bredden av sorg. Det var vackert, hemskt och tragiskt på samma gång.

Vilka länder besökte du?
USA (mellanlandningen i Amsterdam räknas ju inte riktigt)
GrandCanyon - 20121127 - 54
Bästa köpet? 
Bilen

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Vetskapen att min kropp fungerar och kan producera liv har gjort mig otroligt tacksam och faktiskt en aning ödmjuk också.
Sjötorp i augusti
Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014?
Min familj. Jag hoppas att 2014 bjuder på många mer studer tillsammans med dem jag älskar mest.

Vad önskar du att du gjort mer?
Gått på konserter, körframträdanden och umgåtts med mina vänner.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Gråtit. Av massa olika anledningar.

Favoritprogram på TV?
Bron. I alla fall första säsongen. Sjukt spännande och härligt att öva lite på danskan.

Bästa boken du läste i år? 
Svårt. Bossypants av Tina Fey som jag fick i födelsedagspresent var rätt bra och det är den enda jag kommer på för tillfället så jag säger väl den...

Största musikaliska upptäckten?
När vi var på the Boxer och jag insåg hur fantastiskt det är att lyssna på människor i kör. Och Simon and Garfunkels låtar är ju verkligen grymt bra. Hade liksom glömt det. Jag fick också någon form av aha-upplevelse när jag lyssnade på Little Talks och där och då bestämde att det är en given låt att ta med på min förlossningslista. Den må vara gammal men den gör mig på så fantastiskt bra humör varenda gång jag hör den.
the Boxer
Vad var din största framgång på jobbet 2013?
Jag tycker verkligen att jag har utvecklats mycket i rollen som miljökonsult och det känns jäkligt gött med tanke på att jag nu närmar mig det som jag faktiskt utbildade mig till.

Din största framgång på det privata planet? 
Det känns som att jag och Kristoffer har kommit varandra närmre. Trots att vi mer eller mindre bara umgåtts med varandra under nio månader så känns det lite motigt när vi är borta från varandra längre än någon dag.
Visit from Paul and Becki
Största misstaget? 
Att jag inte hade kollat upp exakt hur jag borde ha skyddat mitt SGI. Gud. Blir trött bara jag tänker på det.
Jag önskar också att jag hade vågat hålla ett tal till Kristoffer när han disputerade men jag såg bara framför mig hur jag skulle bryta ihop och börja gråta och inte få fram ett ord. Jag får liksom så svårt att prata när jag blir känslosam. Men någon gång ska jag leverera ett riktigt kanontal till honom. För det är han fan i mig värd!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Gladare. Utan tvekan. Vad som än händer så har jag liksom fått uppleva det fantastiska i att min kropp fungerar som den ska och kan producera liv. Vet att jag upprepar mig nu men. Jag tycker det är otroligt häftigt och känner mig så otroligt tacksam över att jag har fått uppleva det.
Gravid
Vad spenderade du mest pengar på? 
Ny bil. Blä. Men oj vad nöjda vi är med den.

Något du önskade dig och fick? 
Att jag fick bli gravid.
Sommarfirande i Sjötorp
Något du önskade dig och inte fick?
Säkert massor, men inget stort som jag kommer på.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013? 
Firade med italiensk mat på en restaurang i Madison. Jag fick massor av sockar av Kristoffer eftersom jag aldrig verkar ha tillräckligt många par. (Och så heter det tydligen strumpor, inte sockar säger Kristoffer...)
Lina 28 år
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Ja det hade väl varit att jag skulle kunna slippa oroa mig över att vi kommer leva ytterligare ett gäng månader bara på Kristoffers lön. Och hans chef verkar inte assugen på att ge honom en smaskig löneökning till 50 000 i månaden. Konstigt :)
Fast egentligen är jag inte orolig för att vi ska klara det rent ekonomiskt, men det hade varit skönt att slippa kompromissa en gång till när vi precis gjort det under hela vår tid i USA.

Vad fick dig att må bra?
Kristoffer. Och att vara tillbaka på jobbet med mina omtänksamma kollegor som alltid har mitt bästa i åtanke. Det gör att jag mår bra även när jag är trött eller nedstämd.

Vem saknade du? 
Familjen när vi var i USA.
Farfars 80års kalas
De bästa nya människorna du träffade? 
Jag fick en ny kollega på jobbet som jag trivs väldigt bra med. Annars handlade det mest om glädjen i att återse alla när vi kom hem från USA.

Mest stolt över?
Min kropp. Fy fan vad bra den är! Och Kristoffer som disputerade och verkligen verkligen gjorde det med bravur. Shit, tänk att jag är gift med någon så fantastiskt begåvad. Det gör mig stolt varje dag.
Kristoffers disputation
Högsta önskan just nu? 
Att jag och bebisen ska fortsätta må bra, att vi ska få en positiv förlossning och att nästa skede i livet kan få börja nu.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Förmodligen kommer jag göra mycket annorlunda men det känns som att allt kommer vändas upp och ner så mest vill jag bara åka med och njuta av åkturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!