lördag 30 november 2013

Lussebullar!

Sista november och julen närmar sig med stormsteg. Kristoffer och jag har bara två veckor kvar att jobba. Hu gött är inte det?! Jag skickade in alla papper om ledighetsansökan både för semester och föräldraledighet igår och det kändes ganska absurt. Fast på ett bra sätt. Hoppas bara att baby Jesus bestämmer sig för att komma nästa år så att vi får njuta av lite ledighet tillsammans innan. Samtidigt är vi ju jäkligt nyfikna på att se vem det är som gömmer sig därinne så för den sakens skull vill vi ju träffa den lille krabaten nu med en gång.
februari 2012
Idag är det i alla fall glöggmys och lussebullsbakning som gäller. Imorgon hoppas jag att vi lyckas sätta upp julpyntet.

Eftersom jag bakade galet många (för att vara mig) satser med lussebullar förra året vill jag ju gärna se mig själv som lite av en expert (eh, well, kanske inte riktigt, men jag är faktiskt ganska bra på det). Den här gången körde jag på det här receptet. Jag letade efter ett superrecept jag har men det ligger i någon av flyttlådorna som fortfarande står hemma hos Katta och Johan (där förövrigt dagens glöggprovning går av stapeln). Egentligen tycker jag inte att smaken hänger så mycket på receptet i sig. De flesta recept ger goda bullar. Så därför tänkte jag istället berätta om min arbetsgång, snarare än hur mycket jag har i av allt. Here we go.
20121225-IMG_5526
1) Värm smör, mjölk och saffran i en kastrull tillfingertemperatur
2) Låt svalna, gärna över natten

Eftersom saffran är fettlösligt så får jag på det här sättet ut mest smak (och färg?) på lussebullarna.

3) Värm upp mjölkblandningen till fingertemperatur igen
4) Lägg jäst i en stor bunke och tillsätt mjölkblandningen lite i taget
5) Blanda ner philadephia, socker och salt
6) Blanda ner mjölet

Försök ta mindre mängd mjöl än vad receptet anger eftersom bullarna då blir saftigare. Ja det är lite klibbigare och svårare men smaken blir mycket bättre.

7) Låt jäsa under duk
8) Lägg russinen i blöt
9) Baka ut bullarna till valfria festliga former och tryck i russinen
10) Låt jäsa igen
11) Grädda bullarna i ugnen
12) Pensla med ägg direkt efter gräddning

Jag brukar variera att pensla bullarna före och efter gräddning. Tycker det är skoj med lite olika resultat. Om bullarna penslas före gräddningen får de ofta en lite hårade yta medan pensling efter gör att de blir mjuka.

Det var allt.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!