tisdag 8 december 2015

Statistik barnets kön

Jag har länge varit en sucker för statitik. Jag är också lite av en märka-ord-besserwisser just när det handlar om statistik. Jag tycker generellt att folk är dåliga på att identifiera om de pratar om en chans, risk eller sannolikhet. Jag är dock inte helt hundra på att min egen definition är den rätta men så här tänker jag: Om du pratar om sannolikhet som en positiv möjlighet så är det en chans, om den riskerar (no pun intended) att vara negativ är det en risk och om du inte lägger någon värdering i det är det rätt och slätt en sannolikhet. Tillåt mig att exeplifiera.
  • ”Oddset säger att jag har 5% chans att vinna 14 030 kr på travet idag” säger den som har satsat pengar på en häst. (Paradoxalt nog så utsätter sig den här personen också för en risk i och med att sannolikheten att hen inte får utan snarare förlorar pengar är mycket stor.)
  • ”Det finns risk för regn i morgon” säger den som inte vill ha regn i morgon. 
  • ”Sannolikheten att få en pojke är 51%” säger jag som inte har en aning om vilket kön bebisen i magen har.
Och med detta vill jag nu direkt hoppa över till födelsestatistik. Jag vet. Lite flackigt sådär men ni får ha överseende med mig. Kristoffer och jag har ju valt att inte ta reda på barnets kön den här gången vilket lämlar ett massa härligt utrymme att få gissa fritt. Enligt SCB är det 51% sannolikhet att få en pojke och 49% sannolikhet att få en flicka. Detta samband gäller alltså varje gång. Sannolikheten att först få en pojke och sedan få en pojke till är därmed 51*51 = 26%. (För flickor gäller såklart precis samma samband dvs. 49*49 =24%.) Dvs. sannolikheten att jag får en pojke är 51% men sannolikheten att jag skulle bli mamma till två pojkar är bara 26%. Är ni med? Sannolikheten att jag skulle bli mamma till ett barn av varje kön är 50% (100-26-24=50%). Det är lite krångligt att uttrycka sig i skrift så därför har jag här en pedagogisk tabell som jag tror förklarar allt.

Tabellen är hämtad härifrån.

Så vad tror ni det blir? Jag behöver väl knappast tillägga att det viktigaste är att få ett levande och (helst) friskt barn men det betyder ju inte att det inte är mindre kul att gissa för det. Och för oss spelar det verkligen ingen som helst roll om vi får en pojke eller flicka. Före jag fick Aaron trodde jag att det var viktigt för mig att få "en av varje sort" men han har visat mig att kön är totalt oviktigt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!