onsdag 25 juni 2014

Mer om mat

Jag tänker mycket på mat just nu. Det är visserligen lite bittert i sig eftersom jag fortfarande har ont i halsen och känner mig kass i kroppen, så det är ju liksom inte som att jag uppskattar att äta mat just nu. Men men. Här kommer i alla fall en liten snutt om mitt matfilosoferande.

Jag har alltid tänkt mig att jag vill vara ett föredöme i matväg för mina barn. På samma sätt som jag tycker att mina föräldrar var ett föredöme för mig. När jag växte upp åt vi naturligtvis mycket vilt, eftersom pappa alltid jagat. Älg, rådjur och hare blev det mycket av. När vi åt fisk var det ofta/ibland sådan som vi fångat själv (åtminstone den varma årstiden). Och på sommaren plockade vi sallad från landet. Äta på McDonalds fanns typ inte på kartan heller. Men det var inte bara det att vi åt (upplever jag det som) hälsosam mat. Jag tycker också att vi åt ganska varierat. Just den där variationen och "du behöver inte gilla det men du behöver i alla fall smaka"-mentaliteten är något som jag vill föra vidare. Samtidigt känner jag tat det är viktigt att visa att mat inte bara ska vara mättande. Det ska ju vara kul också.

Idag har jag dessutom spanat lite på raw food recept. Tycker att det verkar ganska spännande även om jag på intet sätt skulle vilja gå över helt till det. Jag är på tok för glad i mycket som är upphettat och/eller som innehåller massa kött eller annan processad råvara. Men det ena utesluter ju inte det andra. (Tycker jag i alla fall)




foto: Refinery29
        Rawmazing
        Rawmazing


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!