tisdag 18 mars 2014

Med-andra-ord-Charader

I helgen har det varit kusinträff som stått på agendan. Så himla mysigt att träffa varandra. På lördagen blev det stor italiensk middag hos Marie. Vi åt och drack och sedan lekte vi en typ av med-andra-ord/charader. (Som jag och min kusin Anders höll på att förlora spektakulärt. Som tur var fick vi bryta mitt i så att jag, Kristoffer och Aaron fick komma hem i säng i vettig tid.)
20140119-IMG_0767

På söndagen kom min lillebror och Caroline upp och vi åt hemagjord sushi med überstark wasabi. Vi "firade" också min födelsedag och Aaron (i allmänhet) lite kort. Sedan slöt mina kusiner upp och det blev fika och presentutdelning. Fantastiskt roligt att folk har med sig massa härliga presenter. Speciellt kul för Kristoffer som tycker det är extra roligt att öppna paket. 

Nu hann jag aldrig leka klart den här leken men den verkade jätterolig så jag tänkte jag skulle försöka förklara hur den gick till. Vet inte riktigt vad den kallas dock så jag hittar på ett eget namn. 

Med-andra-ord-Charader
Deltagarna delas upp i lag (vi var två personer i varje lag)
Alla som är med får fyra lappar var att skriva fyra stycken ord på. Orden kan vara både riktiga ord (kamera, ambitiös, surtant etc) eller helt påhittade (fårnöt, regnbågskorv, krukväxtstöt etc)
Lapparna viks och läggs i en skål
Sedan börjar leken

Första omgången
Varje lag får 1min var att beskriva så många ord ur skålen på för sin partner. Detta går till på samma sätt som "med andra ord". Den ena personen ska alltså beskriva ordet på lappen med andra ord
Alla turas om att gissa lagvis till alla lapparna är slut. 
Lapparna räknas ihop. 1 poäng per rätt gissad lapp

Andra omgången
Alla lappar läggs tillbaka i skålen
Varje lag får 1min var att beskriva så många ord ur skålen på för sin partner. Men den här gången får den som beskriver ordet bara använda ett ord för st beskriva ordet på lappen på. Tex fotograferingsapparat =kamera
Här är det alltså bra om deltagarna lyssnat noga på vilka ord som alla drog under den första omgången
Alla turas om att gissa lagvis till alla lapparna är slut. 
Lapparna räknas ihop. 1 poäng per rätt gissad lapp

Tredje omgången 
Varje lag får 1min var att beskriva så många ord ur skålen på för sin partner genom att den ena deltagaren visar ordet genom charader för den andra personer. Här är det åter en fördel att lyssna ordentligt på vilka ord som drogs eftersom det kanske är lite svårt att visa typ regnbågskorv annars...
Alla turas om att gissa lagvis till alla lapparna är slut. 
Lapparna räknas ihop. 1 poäng per rätt gissad lapp
Sedan är det bara att summera ihop poängen från de tre omgångarna. Det lag med flest poäng vinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!