lördag 8 mars 2014

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. Sjukt att vi (fortfarande!) 2014 ska behöva en dag för att uppmärksamma det faktum att kvinnor och män (och alla som inte definierar som som man eller kvinna för den delen) inte bara kan få vara jämställda människor. Jag hoppas att vi har kommit lite längre när Aaron är lika gammal som jag är nu. 

Men eftersom den här dagen finns så tänkte jag bjussa på en liten lista om varför jag är feminist. Here we go. Jag är feminist för att:
  • vi fortfarande inte lever i ett jämställt samhälle
  • de finns de som tror att vi lever i ett jämställt samhälle där de som kallar sig feminister är ett "gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för"
  • jag tror på alla människors lika värde
  • jag tycker att kompetens bör värderas utifrån vad du har innanför pannbenet, och inte för vad du har mellan benen
  • jag vill att mitt/mina barn ska växa upp i en värld där den/de tillåts vara sig själv/själva
  • jag vill bli bemött utifrån mina egenskaper snarare än från mitt utseende och mitt kön
  • ett nej alltid betyder nej
Jag är feminist för min egen, min familj och mina medmänniskors skull
Bild lånad härifrån






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!